tisdag 13 februari 2018

Superspararen


Idag snubblade jag över ett Youtubeklipp som inspirerade mig att ställa mig som ännu en i raden av människor som vill hylla den nu avlidne superentreprenören Ingvar Kamprad.


Det finns ett gäng som tävlar om titeln Superspararen i Sverige. Ett antal av dom återfinns bland oss ekonomibloggare t.ex Sparo eller FruEfficientBadass. Frågan är dock om dom kan mäta sig med mannen som gett småländsk snålhet ett ansikte Ingvar Kamprad.

Det krävs en viss mentalitet att ha hur många miljoner (miljarder?) som helst men att ändå alltid köpa mjölk som går ut samma dag eller att gå i samma skjorta år ut och år in. När jag i det här inlägget refererar till Kamprad eller Sparo som snåla så gör jag det med allra största värme i hjärtat. Jag beundrar verkligen ni som är grymma på betala så lite som möjligt men ändå upprätthålla den kvalité av liv som ni valt. Jag kämpar med detta konstant och har mycket kvar att lära mig. Jag har otroligt lätt för att "unna mig" av olika anledningar eller helt enkelt vara för lat för att ta den ekonomiska vägen. Min resa är dock påbörjad och en dag hoppas jag nå mitt status quo när det gäller att vara sparsam.

Hade Ingvars drivkraft varit pengar tror jag aldrig han hade kommit så långt som han faktiskt gjorde. Det var något annat som drev honom och då gjorde det faktiskt ingen skillnad hur många nollor som stod där på kontoutdraget. Jag tycker hans resa sannerligen är fantastisk. Från en liten skrubb i Småland till ett företag som finns i hela världen med hur många anställda som helst. Ikea har blivit en stor del av min och andra människors vardag och det var just det som var hans mål. Förenkla vardagen för människor. Det har funnits gånger då jag svurit över Ikea och förbannat deras minimala små insexnycklar exempelvis men allt som allt så tycker jag nog faktiskt att Ikea är riktigt jäkla bra!

Oavsett om det handlar om möbler, eldrivna bilar, en revolutionerande app eller något annat så har dom en sak gemensamt. Allt börjar med en ide. Hur den iden sen förvaltas är vad som kommer att avgöra om det blir framgång eller misslyckande.

Jag lyfter hatten för Ingvar Kamprad och tackar för allt han gjort för att pinka jantelagen i ansiktet.

MvH Pengaregn

2 kommentarer:

  1. Spännande inlägg!
    Jag håller helt och hållet med dig om att det inte nog inte var pengar som drev honom. Jag tor snarare att en stark form av ambition var drivkraften. Nu blev IKEA resultatet av hans ambition, men jag tror att han hade lyckats likvärdigt inom politik, välgörenhet, annat företagande, konstnär, advokat osv. osv.

    Mvh,

    SvaraRadera
  2. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera