tisdag 26 september 2017

Vinstvarningarnas tid


Usch vilket obehagligt ord, vinstvarning. I och för sig kan det ju vara en omvänd vinstvarning och det är ju betydligt trevligare. Nu har det inte varit tal om den senare varianten i min portfölj utan den där första tråkigare varianten. Flera bolag i min portfölj har under den senaste tiden vinstvarnat. Skanska, Cloetta & NCC, nu för någon dag sedan.

En expert eller någon med mer kunskap än mig kan säkert läsa ut massor ur dessa vinstvarningar men för mig, en glad amatör, ser jag inte mer än tillfälliga bekymmer. Det har brunnit hos Cloetta, ja det är såklart inte bra och det lär påverka vinsten men det lär ju inte brinna vartenda år framöver får vi hoppas.

Avskrivningarna i byggbolagen som är anledningar till vinstvarningarna är ju också av engångsnatur och när fortfarande orderstocken är full ser jag ingen större anledning att ligga sömnlös. Jag kan säkert ha fel, men jag har i varje enskild fall valt att se dessa vinstvarningar som möjligheter. Jag har helt enkelt fyllt på när kursen dalat i samband med nyheten.

Tycker ni jag är helt ute och cyklar får ni gärna lära mig. Det är därför jag startat min svamliga ekonomiblogg. Jag vill lära mig mer!

Hur agerar ni när det kommer till vinstvarningar? Äger ni också aktier i bolagen här ovan och hur har ni agerat?

Jag är övertygad om att det kommer snaskas godis och byggas både om 10 och 20 år och därför har jag valt att se kursdipparna som "rea":)

MvH Pengaregn

7 kommentarer:

  1. Beror helt på vad vinstvarningen säger. Det vanliga är nog att jag behåller. Ibland säljer jag, men kan också köpa fler även om jag nog inte gör det första dagen.

    Av bolagen du nämner ägde jag NCC och sålde dem ganska direkt eftersom jag tycker att det var en rätt ordentlig smäll och upplevde företaget som hyfsat fullvärderat. Hittills korrekt eftersom den gått ner 4-5 procent till sedan jag sålde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att höra:)

      Men är det något som förändrats rent bolagsmässigt i NCC? Eller är det att du inte vill hålla dom under någon längre tid?

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Svårt att säga. Ledningen ser inga långsiktiga problem, men när vinsten blir drygt hälften av den förväntade ser åtminstone jag orosmoln så att det räcker och blir över. Dessutom tror jag att byggbranschen (och börsen i stort) kan skaka till de närmaste åren, så jag såg det som ett bra tillfälle att ta hem vinsten efter ett par års ägande.

      Radera
  2. Det beror på varför företag vinstvarnar. Är det en tillfällig svacka som i Cloetta eller Nobina där det finns goda förutsättningar att rätta till trots större kostnader/lägre intäkter i korta perspektivet så ökar jag.

    Ett företag jag kollar på nu i det avseendet är Kone vars senaste siffror inte precis imponerade samtidigt som det är ett mycket fint långsiktigt innehav. Tycker dock fortfarande att aktien är dyr med beaktande av att resultatet är svagare än tidigare. Kopparbergs är ett annat exempel - mycket fint företag men resultaten är uppenbart sämre samtidigt som aktien fortfarande värderas som om den skulle ge tioprocentig tillväxt om året kommande fem åren vilket inte är självklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt lätt att vet ahur man ska agera i alla lägen. Tycker det du skriver låter väldigt klokt:)

      Både Kone och Kopparbergs står med på min lista att öka i men jag precis som du ser gärna att kursen kommer ned lite till. Speciellt då courtaget kräver lite större köp.

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Trodde du slutat blogga? Tog bort dig från min lista, men upptäckte att du bloggar igen - puh, skönt att du är tillbaka. Har lagt till dig på nytt :) Välkommen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae det blev en ofrivillig paus som blev mycket längre än vad jag trodde, men nu är jag tillbaka igen :)

      Tusen tack!

      MvH Pengaregn

      Radera