lördag 3 juni 2017

Det tar sig sa pyromanen


Då utdelningsrapporten för April föll bort av diverse anledningar tänkte jag här nu presentera hur mycket slantar som trillat in både för April och Maj. Det har helt klart varit trevliga månader att titta till kontot. Närapå varannan dag har nya pengar suttit på kontot redo att sättas i arbete igen. Sommarmånaderna ser lite lugnare ut men jag får trösta mig med en riktigt lång semester som jag börjat räkna ned till. Helt stopp i flödet blir det definitivt inte då jag kan se fram mot utdelningar från dels mina månadsutdelare men även ett gäng amerikanska bolag, Nobina samt norska Marine Harvest.

Bortsett från att mitt framtida jag (förhoppningsvis) kommer att tacka mig för de rent ekonomiska fördelarna med att jag kommit igång med mitt investerande så är en av de största glädjeämnena just detta att se att det kommit in nya pengar från företag världen över. Man kan säga att det bara är pengar som flyttas från en ficka till den andra men jag ser det inte alls så. Dessa slantar ger mig möjligheten att köpa fler aktier som i sin tur kommer dela ut mer pengar i framtiden och jag älskar det!

Dessa bolag delade ut pengar till mig under APRIL månad:


Efter dragen källskatt hamnade slutsumman på 1430,41:-. Jämfört med samma månad förra året ökade årets utdelningar med 3078%!

Dessa bolag delade ut pengar till mig under MAJ månad: 


Efter dragen källskatt hamnade slutsumman på 2401,26:-. Jämfört med samma månad förra året ökade årets utdelningar med 429%!

Anledningen att skillnaderna blir så otroligt stora är så klart att jag först kom igång med investeringarna under 2016. Kommande år kommer ökningarna inte vara riktigt lika fantastiska men ökningar kommer det definitivt bli.

Kikar man på hur det ser ut om man slår ut utdelningarna rullande över 12 månader så ligger jag i dagsläget på ett snitt på 581:- i månaden. Det tar sig helt klart men att leva på utdelningarna är fortfarande en bra bit bort. Det gäller att ta sig tid att uppskatta resan fram mot målet:) Full fart mot en tusing i månaden!

Totalt har det under 2017 trillat in 5534,52:-. Mitt mål för året är 10 000:- i utdelningar och allt över det ser jag som ren bonus. I början av året kändes det som att målet skulle kunna nås ganska lätt men nu känns det lite trögare. Merparten av de svenska bolagen har nu delat ut sina pengar och det mesta känns väldigt dyrt. Hoppet lever dock ännu, vi får se hur det blir.

Hoppas ni, som jag, fått några extra dagar ledigt även denna helg och att ni njuter för fullt!

MvH Pengaregn




8 kommentarer:

  1. Snyggt. Visst är det härligt när utdelningarna rullar in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fantastiskt😊

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Bra jobb! Vilken utdelningstillväxt. Lycka till i framtiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Nu är ju tillväxten extrem då jag först kom igång med placeringarna våren 2016. Kul att se ökningarna är det i vilket fall som helst även om jag inte kommer kunna räkna med den typen av extrema tal i framtiden:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Många bäckar små blir ganska mycket till slut! Härliga siffror att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Jag tycker det är fantastiskt inspirerande att se att ränta på ränta effekten redan börjar ge viss effekt efter bara drygt 1,5 år av investerande. Det är hisnande att tänka på vad 25 eller 50 års börshandlande skulle kunna tänkas ge:)

      MvH Pengaregn

      Radera