tisdag 21 februari 2017

Men gör något då!


Just nu sitter det fast för mig. Jag får inget gjort vare sig på jobbet eller på min fritid. Istället för att ta tag i saker och ting och skapa den förändring jag längtar så ofantligt efter blir jag bara sittande. Jag fastnar i fantasin om att göra något istället för att faktiskt göra något.

Känner någon av er igen sig?

Ni har säkert märkt att inläggsfrekvensen sjunkit ganska drastiskt här på bloggen den senaste tiden och det är till stor del en konsekvens av ovanstående mentala stiltje.

När jag försöker gräva lite i vad som orsakar allt detta så är den enda slutsats jag kan komma fram till mitt nuvarande jobb. På något sätt sugs lusten ur mig av att behöva gå till det här jobbet och sälja av min tid och vetskapen om att denna situation inte kommer fungera i längden jagar mig.

Lösningen är solklar för mig. Jag måste hitta andra vägar för att få in pengarna i slutet av månaden. På något sätt ska det gå och jag har kanske 10 ideer jag skulle kunna sjösätta som med lite tur skulle kunna bidra till delar av försörjningen. Men gör jag något? Nope jag blir istället sittande och ältar en massa negativa tankar kring min nuvarande jobbsituation.

Hela det här kretsloppet av tankar ger upphov till mera stress. Jag har lösningen framför mig men väljer av lathet/feghet/inkompetens att inte göra något åt saken. Suck! Den negativa spiralen måste brytas på något sätt och kanske kan ett första steg vara att jag delar med mig av mina tankar här på bloggen.

Nu när jag börjar närma mig slutet på just detta blogginlägg känner jag mig faktiskt rätt nöjd. Kreativiteten har varit otroligt låg när det kommer till skrivande den senaste tiden och genom att på sätt och vis tvinga mig att skriva har jag en förhoppning om att proppen kanske kan lossna.

Har ni några tips och råd att dela med er av tar jag tacksamt emot dom:)

Efter regn kommer solsken;)

MvH Pengaregn

 

18 kommentarer:

  1. Känner igen mig i en hel del av det där. Antar att man på något sätt måste byta den negativa spiral man är inne i? Personligen försöker jag och försöker! Så ge inte upp! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tror jag med. Det handlar om att bryta vanor och mönster. Idag har sinnet känts betydligt lättare, om det berodde på att jag "skrev av mig" vet jag inte men det känns rätt mycket skönare:)

      Tack för påhejningen!:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Yep! Känner faktiskt igen mig otroligt mycket. Skulle mer än gärna vilja ta tag i flytten men orkar typ aldrig. Blir helt enkelt att sätta sig och spela datorspel när man kommer hem från jobbet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju lätt så att allt som känns ens lite jobbigt blir skjutet på framtiden. Dock så mår man ju rätt gött efter man tagit tag i dom där tråkigare bitarna och på så vis kanske också skapat ett "positivt flöde":)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Stämmer bra. Man ska bara se till att få tummen ur, vilket inte alltid är det lättaste kanske :)

      Radera
  3. Sådana perioder tror jag alla människor kommer in i någon gång (eller fler gånger) under ett arbetsliv. Jag brukar tycka lite synd om mig själv och gå och tjura ett tag innan jag verkligen bestämmer mig för att "hoppa". När jag väl gjort det så känns det mycket lättare.
    Du har egentligen redan svarat på din egen fråga: Du ska byta jobb!
    Livet är för kort för att man ska må dåligt och gå runt och ha tråkigt.
    Så här får du en spark i röven av mig!!
    Se till att få det gjort snarast, JUST DO IT!

    // Procentpanik

    SvaraRadera
  4. Jag har en jobbig situation på mitt arbete som påverkar mig på min fritid och känner mig fullständigt matt. Inväntar besked från chefer om hur situationen skall bli eller om jag skall välja att göra något annat, vilket suger musten ur mig. Så jag kan lova att du inte är ensam.

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
  5. Att veta hur man "borde" göra (i ditt fall att göra något åt situationen och inte bara gnälla) är att ha kommit halvvägs mot en förbättring. Nu gäller det bara att ta tag i det och jag tror att du är stark nog att klara av det!

    Känn ingen press att blogga, det gör man för att det är kul, ingen tävling. Trogna läsare stannar ett bra tag ändå. Ta hand om dig.

    SvaraRadera
  6. Har varit i din situation och det slutade med att jag bytte jobb.

    För att komma ur detta måste du ta ett steg i taget. Börja gör saker som ger dig energi. Sakta men säkert börjar hjulen rulla igen.

    Du ska också komma ihåg denna känslan du har nu ifall du hamnar i en situation där du tvekar om du ska göra en förändring som att byta jobb. Jag har själva flera sådana här mentala post-its för att påminna mig själv.

    Kämpa!

    SvaraRadera
  7. Skall bli intressant att höra dina planer! Alltid inspirerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. VI får se hur mycket eller lite jag törs dela med mig av:) Om jag på något sätt kan vara med och inspirera skulle det kännas fantastiskt:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  8. Exakt samma här. Kanske den här (gratis) e-boken kan hjälpa?

    https://medium.com/art-of-practicality/how-to-go-from-procrastinate-hero-to-procrastinate-zero-468368d8dfa6

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Den ska jag absolut ta mig en titt på:) Lyckades faktiskt snubbla över två youtubeklipp idag som jag kände hjälpte mig. Tänkte lägga upp dom i ett eget inlägg framöver.

      MvH Pengaregn

      Radera
  9. Upp med hakan, alla har vi mer eller mindre deprimerande perioder här i livet. Ofta krävs det någon sorts förändring för att dra sig ur tristessen, börja med något nytt, eller sluta med något gammalt? Kom ihåg, ingen mer än du själv kan bryta invanda mönster. Sök inspiration i någon eller något, kanske genom att läsa en bok? Se ett tv-program om Warren Buffet? För mig brukar s.k. "feel good"-filmer ibland fungera, gärna de som utspelar sig i något varmt land där solen alltid skiner. Och känn för allt i världen ingen press att blogga för att du "måste". Blogga för att det är skoj eller för att du har något att berätta.

    SvaraRadera
  10. Återigen blir jag överrumplad av hur mycket energi ni läsare ger tillbaka på min blogg. Ni är ta-mej-tusan grymma!:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  11. Vågar du säga vad du jobbar som? ^^

    SvaraRadera
  12. Hej Pengaregnet.


    Jag trivs på mitt jobb. Men det är något jag aktivt jobbar för att göra. Några saker jag gör är:
    - antar nya utmaningar och projekt
    - kompetensutvecklar mig genom kurser, seminarium och utbildningar
    - driver igång nya idéer
    - kollegialt lärande
    - försöker ofta sälja in små visioner som arbetslaget kan sträva mot och försöka förverkliga

    Men när jobbet inte inspirerar mig försöker jag tillför annat i mitt liv:

    - Aktiespararnas aktieutbildning
    - Spännande föreläsningar om personlig utveckling, ledarskap, ekonomi och finans
    - Konserter, musikal, teater
    - Böcker
    - Fysisk aktivitet så som padel och tennis
    - Språkkurser

    Att skriva om dina tankar på din blogg kan definitivt lösa upp vissa knutar och tankar. Genom att skriva ner dem kan de bli lättare att ta på.

    När trivs du som bäst på ditt jobb? Hur är du då? Vad gör du då? Vilka uppgifter taggar dig? Hur kan du få mer av det du gillar på ditt jobb? Kanske kan du börja bygga något positivt och kanske finna styrka till förändring om du hittar svaren på dessa frågor eller liknande.

    Du fixar det här, du har svaren inom dig!

    Med vänlig hälsning,

    Atlas Investo

    SvaraRadera
  13. Dessa perioder i livet är viktiga. Betyder ofta att vi egentligen är färdiga med ngt och redo för ngt annat. Ibland pågår de upp till flera år, ibland kortare. Lyssna inåt och ta dig själv på allvar är mitt tips. Försök inte mota bort känslorna utan våga lita på att det som händer betyder något. Vissa dörrar öppnas inte förrän andra har stängts. Troligen är förändringen redan på gång eftersom du skrev inlägget... :) Lycka till!!

    SvaraRadera