tisdag 25 oktober 2016

Har jag gjort bort mig?


Sitter här en smula kallsvettig och funderar på om jag gjort en blunder. Något superallvarligt är det inte det handlar om men jag kan inte låta bli att grubbla över det. Som jag skrivit om tidigare så valde jag att teckna fullt i Nibes företrädesemission. Dagarna har rullat på och teckningsrätterna har skramlat omkring i portföljen och jag har inte tänkt så mycket på det. Förrens idag!

I prospektet för emissionen står det att likviddagen skulle vara idag, alltså den 25/10. Nu är ju dagen till ända och anledningen till min gnagande ångest är att jag endast hade typ 23:- på det aktuella ISK:et. Har jag nu gjort bort mig gällande emissionen eftersom det inte fanns likvider på kontot? Vet någon därute? Snälla hjälp mig få den nattsömn jag så väl behöver:)

Stör mig rätt mycket på mig själv då jag faktiskt varit inne på Avanza under större delen av dagen och kunde fixat detta i princip när som helst. Dock föll Nibe's likviddag bort när jag skissade för fullt på mitt kommande månadsköp.

Hjälp:/

MvH Pengaregn

4 kommentarer:

  1. Ja du, utan att ha full koll så skulle jag nog säga att det inte blir några nya aktier (eller BTA:er för att vara noga). Däremot kanske du har kvar dina TR, som du kan sälja någon dag till...
    Detta baserar jag på nedanstående klipp som kommer från en annan nyemission:

    Vad gör Avanza nu?

    • Om du har valt att inte deltaga i emissionen kommer dina teckningsrätter ligga kvar i din depå en tid. Därefter kommer dessa att bokas bort utan avisering från oss.

    • Om du har valt att deltaga i emissionen kommer följande steg att ske:

    1. Dina teckningsrätter kommer att bokas om till BTA (Betald tecknad aktie) på likviddagen. Då kommer även likviden att dras från ditt konto.

    2. Du kommer att se dina BTA på kontot dagen efter likviddagen.

    3. BTA handlas som en vanlig aktie på börsen om bolaget har valt att notera den.

    4. BTA kommer att omvandlas per automatik till ordinarie aktier 3 - 6 bankdagar efter att BTA har slutat att handlas (om handel sker).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy fan va surt om det nu blir så... Jaja jag får se det som en lärdom...

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Jag hoppas jag har fel :)
    Du får återkoppla hur det gick när du vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju alltid hoppas:)

      Återkommer med vad slutresultatet av min blunder blir.

      MvH Pengaregn

      Radera