fredag 15 juli 2016

Utdelning i rapportfloden


ABB delade idag med sig av sina slantar till oss aktieägare och för min del innebar det ett tillskott på 130:-. Denna utdelning tangerar faktiskt det tidigare rekordet för största utdelning som jag hade från Investor. Nu siktar vi framåt mot nya utdelningsrekord och för att driva utvecklingen framåt krävs det att portföljen sväller.

Jag har lite likvider som skvalpar på min ISK och tillsammans med de 130:- som ABB delade ut kan jag nu göra ett extra månadsköp i ett av mina bolag. De bolag som jag just nu spanar på att fylla på i är Atlas Copco, Clas Ohlson eller NCC. Samtliga av dessa bolag delar ut under hösten så på sätt och vis kommer mitt köp vara en boostning av framtida utdelning. Att välja bolag för att dom delar ut under hösten kan nog anses som korkat av vissa men jag försvarar mig med att jag tror på bolagen samt ändå kommer fylla på i samtliga mina innehav i samband med ordinarie månadsköp. Dessutom fullständigt älskar jag när utdelningarna trillar in. Jag är en rookie and I know it.

Både Atlas och NCC ligger dock ganska högt kursmässigt just nu så det tar emot lite att peta in pengarna där. Clas Ohlson skulle däremot innebära en nedsnittning för min del men jag har redan en rätt hygglig stek i CO så därför drar jag mig lite för att göra köpet. Har ni några visdomar eller råd att dela med er av?

NCC är ett innehav jag håller på att bygga upp så just nu lutar mycket åt att det extra månadsköpet hamnar där. Jag tänkte ta helgen på mig att klura för att sedan genomföra köpet i början på nästa vecka. Förhoppningsvis kan kurserna backa lite efter den senaste veckans uppåt-resa. Ett annat alternativ skulle kunna vara att plocka på mig några fler Oscar Properties preffar. Svårt det här med dessa val…

Denna fredag bjöd ju inte bara på utdelning utan vi fick även en hel hög med rapporter att tugga i oss. Samtliga mina innehav som rapporterade kom med rapporter som visade på ökning och plusresultat. Att kurserna sjunker trots fina rapporter är för mig ett mysterium. Mr Market gör lite som han vill… T.ex tyckte jag Castellum visade upp fina resultat men ändå sjönk kursen. Såg ni något i rapportfloden som pekade på oroligheter? Förutom att Willys delen av Axfood visade ett sämre resultat tyckte jag det allra mest såg bra ut för framtiden i mina bolag.

Tiden går verkligen fort när man har roligt och snart har jag betat av en vecka av min älskade semester. Jag känner mig verkligen som en bättre människa när jag inte behöver tänka på mitt jobb och istället fokusera på det som är värdefullt för mig. Mer ”semestertid” siktar jag på att min pengamaskin ska kunna ge mig i framtiden. Tills dess njuter jag för fullt av de lediga dagar jag har!

Trevlig helg!

MvH Pengaregn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar