onsdag 6 juli 2016

Inköp på andra sidan atlanten


Det blev allt några små inköp under Avanzas courtage-rea. Spanande på ett rätt stort antal bolag men då flertalet handlas kring all time high valde jag att inte sätta sprätt på allt för många slantar. Fokus låg istället på att fylla på i befintliga innehav. Ett nytt bolag fick trots ganska högt pris ta plats i portföljen och det valet föll på Coca Cola. Har velat plocka in dom bra länge och nu tyckte jag det var dags. Tror verkligen dom kommer hålla i många år framöver även om farorna med socker blir mer och mer allmänt kända. Det är verkligen ett anrikt bolag och tillhör den fina skaran av bolag på andra sidan pölen som får kalla sig ”Dividend Aristocrats”. Dessa bolag fick påfyllning under gårdagen:


Av alla mina innehav har de amerikanska gått allra bäst. Sen start ligger jag drygt 2000:- plus på de amerikanska bolagen till skillnad från de svenska där jag ligger ungefär 1500:- back. Detta är inget som gör att jag ändrar något i mina planer utan jag tycker mest det är kul att få åka med på Usa-vågen en stund nu.

Just nu känns det som tiden står mer eller mindre stilla. Jag räknar ned. Timme för timme, minut för minut till min älskade, efterlängtade, välbehövliga, underbara SEMESTER! Just i år har det känns ovanligt segt dessa sista veckor innan ledigheten tar vid. 4 veckor med ett antal veckor med efterföljande pappaledighet känns otroligt välkommet just nu och jag längtar något kopiöst.

Handlade ni något igår när Avanza bjussade på courtaget?

MvH Pengaregn

 

8 kommentarer:

  1. Hej,
    Kul med bolag som Unilever och Walt-Disney! Själv var jag själaglad när Avanza lanserade sin courtage-fria dag, men jag satt där och kände. Nja. Nej, jag vill att aktiekurserna hos många av bolagen skall komma ned lite osv, men när vi om 20-30 år sitter här och dividerar igen så kan vi nog båda enas om att du gjorde helt rätt som köpte, och jag gjorde bort mig som dumsnål. ;)
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare!

      Ja på något sätt ligger dessa bolag lite närmre hjärtat. Dom har funnits med på ett eller annat sätt i princip hela ens liv:)

      Har fått lära mig det att just stora kvalitetsbolag sällan har riktiga reapriser. Men precis som du har jag väldigt många gånger tyckt att det varit på tok för dyrt. Vi får hålla ögonen på kursen och förhoppnings kan vi köpa på oss när det iallafall gör lite mindre ont;)

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Jag hade också tänkt köpa Coca Cola i tisdags, men tyckte den var för dyr, så jag fyllde på med 8 STAG i befintligt innehav istället.
    Men man kan ju hoppas att att presidentvalet i höst ställer till det lite på USA börsen, så kurserna åker ner ett hack då, så man kan köpa fler aktier.
    Tryygpension

    SvaraRadera
    Svar
    1. STAG är en riktigt trevlig månadsutdelare tycker jag:) Håller med om att Coca Cola var lite dyra men nu ville jag ha in dom i portföljen så då var det till att öppna plånboken.

      Ja mr Trump kan nog göra att det kommer storma endel på börsen framåt hösten.

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Jag drog lite cola jag med. Dyrt, men smakar det så kostar det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte lite "dubbel betydelse" i den kommentaren;) Jag hoppas det var företaget Cola du drog:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. I tisdags köpte jag Glaxo Smith Kline, Corrections Corp. of America, Care Capital Properties, Dynagas och InfraREIT.

    Trevlig semester och pappaledighet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom bolagen måste jag ta mig en närmre titt på. Hade faktiskt bara hört talas om Glaxo innan.

      Ha en fin sommar!

      MvH Pengaregn

      Radera