torsdag 23 juni 2016

Mer investmentbolag i pengamaskinen



I samband med att jag gjorde bort mig i mitt resonemang angående bredden på Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag i ett tidigare inlägg så pratade jag om att jag vill plocka in några mer investmentbolag i portföljen. Mitt argument att sälja fonden var att jag hellre ville direktäga bolagen och på så vis ta del av deras spridning och utdelning.

Eventuellt plockar jag i samband med månadens köp in ett av dessa bolag och vill därför dela med mig av mina tankar kring det. Kanske kan ni hjälp mig se något jag inte sett eller peka mig åt ett håll jag inte varit och kikat tidigare.

Mina favoriter i segmentet är just nu; Kinnevik B, Latour B och Svolder B. Jag gillar deras innehav och anser att dom skulle komplettera min övriga portfölj bra.


Av dessa är det Svolder som får köpfingret att klia mest. Varför? Handen på hjärtat mest för att dom har utdelning på hösten och jag vill gärna få lite spridning på utdelningarna.

Jag är självklart mycket medveten om att man inte ska basera sina köp på när bolaget i fråga delar ut. Dock kan jag tycka det är ett plus om bolaget i övrigt ser bra ut och man vill få spridning på utdelningarna. Den låga direktavkastningen på 1,89% gör dock att jag tvekar lite.

Investor äger jag redan som ett av mina kärninnehav och kommer fortsätta att månadsvis fylla på med fler aktier.

Vilka är era investment favoriter?

MvH Pengaregn

8 kommentarer:

  1. Har mest två fonder som presterat fint "SPP Aktiefond USA" och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Har precis börjat göra mina första aktieköp, så vi får se om det tar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kommit igång:) Med tid och tålamod kommer det säkert ta sig som pyromanen sa;)

      SPP Aktiefond USA äger jag också och precis som du säger har den tuffat på helt ok. Spiltan ägde jag tidigare men sålde av i samband med en tankevurpa. Får se hur jag gör framöver men nu är fokus på att direktäga några fler investmentbolag.

      Trevlig midsommar!

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. I mitt fall är det två investmentbolag som gäller:

    Investor och

    Industrivärden. Lundberg styr upp - i och för sig med sänkt utdelning som en av de första åtgärderna, men det blir nog alldeles finemang på sikt.

    (Jag månadssparar också en liten slant i Spiltan Investmentbolag.)

    Tack för bra blogg.


    Mvh

    Myttinge94

    SvaraRadera
    Svar
    1. Investor är en favorit hos mig och ett av mina kärninnehav.

      Jag ärvde ett gäng Industrivärden men valde att sälja av när dom meddelade sina ändrade utdelningsplaner. Dom kan säkert bli toppen på sikt men just nu skippar jag dom.

      Kul att du uppskattar bloggen!:)

      Trevlig midsommar!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Hej! Jag hittade din blogg via utdelningsstugans blogg. Det är roligt att se hur det går för er. Jag kom att tänka på en sak. Vi har historiskt låg ränta. Det här kommer inte vara för evigt. Vad händer för er med utdelningsportföljer när räntan stiger?

    Jag tycker precis som "anonym" att Öresund är bra. Mats Qviberg har också en investeringsstil som jag gillar. Lågt värderade bolag med hög direktavkastning. Dom har dessutom köpt in sig i Svolder. Jag vet inte vad tanken är där. Kanske att köpa hela Svolder och sedan stycka upp det. Öresund delades för några år sedan och Sven Hagströmer bildade Creades. Det kan ju också vara ett alternativ. Ja, det finns mycket att välja mellan.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Mauresque!

      Jag har dessvärre ingen spåkula men jag gissar att våra utdelningsportföljer kommer se ungefär likadana ut om räntan skulle stiga. Möjligen att man kanske viktar ned fastigheter en smula. Annars är ju det fina med just utdelningsinvestering att utdelningar rullar in trots brexit, oroligheter och räntahöjningar. Nu är jag ingen expert men jag känner mig hyggligt trygg med att investera i stora stabila företag även om räntan skulle stiga vilket den kommer göra förr eller senare.

      Öresund ska jag ta mig en titt på:)

      Ha det gott och välkommen hit, hoppas du vill hänga med på resan!

      MvH Pengaregn

      Radera