tisdag 28 juni 2016

Jag tänker inte bära Tweed!


Då denna dagen bjöd på arbetsärenden till grannkommunen spenderade jag en del tid i bilen. De få gånger jag faktiskt åker bil ensam brukar jag passa på att lyssna på lite ekonomipoddar och så blev fallet även idag.

Det finns väl förmodligen en hel uppsjö av olika ekonomirelaterade poddar där ute men två som jag försöker lyssna på någotsånär regelbundet är Prata Pengar och Placeras Stockholmsbörsen. Dom är oftast lite roliga och informativa och förgyller en annars tyst och rätt tråkig stund i bilen. Idag blev jag mest lite sur av min lyssning...

I det senaste avsnittet av Placeras Stockholmsbörsen pratades det en rätt så lång stund om Tweed plagg och olika typer av jakt. Hmmm...skrock skrock skrock, när ska man ta på sig tweedkavajen... är det till bockjakten eller möjligtvis andjakten...skrock skrock skrock. Är detta gjort med glimten i ögat och någon slags ironi så missade jag det fullständigt.

Måste man gilla dessa saker om man är aktieintresserad? Jag kände mig lite som ett ufo när jag lyssnade och kunde inte alls identifiera mig med det dom pratade om. Här tyckte jag dom byggde upp en rikemanströskel över hela podden och branschen och i mina ögon var inte det särskilt attraktivt.

Att spara i aktierna kan ALLA göra och att det går att bygga sig en förmögenhet med en vanlig arbetarlön finns det ett flertal exempel på ute i bloggsfären. Varför måste dom då i Stockholmsbörsen klä in aktieintresset i tweed och andjakt?

Jag har verkligen inte plöjt samtliga avsnitt av deras podd så jag kan inte uttala mig om huruvida jargongen brukar vara såhär men det var först idag jag fick en lite sur eftersmak i munnen efter att ha lyssnat.

Att dom vill nå ut med information om aktier och förhoppningsvis tända ett intresse kring investeringar hoppas jag är en av anledningarna till att dom överhuvudtaget gör podden och då tror jag det stjälper mer än hjälper att diskutera vad rikemansgänget klär sig i när dom jagar. Att däremot informera på ett kul sätt och istället för att stänga ute bjuda in fler i aktievärmen genom att sänka trösklarna tycker jag är toppen. Nu kanske målgruppen för podden är just män i tweed och inga andra och då tar jag och mina öron gärna fram en annan podd att lyssna på.

Är jag ensam om att inte bära tweed men samtidigt vara intresserad av aktievärlden?

MvH Pengaregn

21 kommentarer:

  1. Hur funkar courtaget på Avanza? Har nuvarande ISK på nordea där de är 59kr courtage på varje köp..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare! Avanza har ett antal olika nivåer av courtage och får oss småsparare är nog courtageklass mini att föredra. Där betalar du antingen minimicourtage på 1:- eller 0,25% per affär. Detta gäller då på Stockholmsbörsen.

      Som du ser är det rätt ordentliga skillnader i pris och jag kan varmt rekommendera dig att starta ett konto på antingen Avanza eller Nordnet.

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Jag lyssnar också en hel del på poddar och tycker oftast att ett visst mått av utsvängningar kan vara roliga, men just det avsnittet du nämner var dom "way out of line". Nästan så att man undrar om det hade varit midsommarlunch med en och annan nubbe innan inspelningen...
    Annars tycker jag Börspodden är bra. John Skogman kan ha en hel del härliga liknelser och uttryck som är roliga att lyssna på. Definitivt inget rikemansperspektiv.
    En annan podd du kan prova är Fill or Kill. Lite stekarstuk, men kul jargong och bra resonemang om hur saker och ting hänger ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det varit gjort med en ordentlig glimt i ögat tror jag det hade funkat men det blev lite väl magstarkt i det avsnittet:/

      Tack för tipsen! Ska ta mig en lyssning när jag har lite tid till övers:)

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Du är inte ensam, själv jobbar jag som hantverkare. Dock så känns det väl ändå som att intresset för börsen inte är det största i mina kretsar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner detsamma bland mina vänner och då kan jag tycka det är ännu viktigare att sänka trösklarna. Alla kan ju vara med, vi tävlar inte mot varandra och det är det fina tycker jag:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Svar
    1. Haha det har med riktnumret att göra alltså;)

      Kanske dags att starta en börspodd där dom pratar typ Skara-dialekt eller liknande:) Då blir det iallafall inte "Östermalmigt":)

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Jadu, herre.. jevlar!

    Jag vet exakt vilken episod ur "Placerar på Stockholmsbörsen" du refererar till, och jag blev lika irriterad. Hela avsnittet konnoterade "Vi är lite förmer: - Oh my gosh, vi har inte vaskat champagnen, och min tweed känns för tight".
    Nej, Pengaregn du är inte ensam. Jag är vanlig medelinkomsttagare som bara vill lämna förorten, har inga ambitioner att bli förmögen, men har det bättre ställt. Efter den episoden av podden ville jag skrota den och fortsätta med de trevliga, lite med jordnära "Spara Pengar".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka det var lite väl magstarkt:)

      Är Spara Pengar och Prata Pengar samma podd?

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. Eftersom ingen annan gör det tar jag på mig den tuffa uppgiften att försvara Frick och Linnala, aka Tweedmaffian. Generellt tycker jag att det är den ekonomipodd med klart mest ögonglimt, vilket bland annat märks på att de efter att signaturmelodin klingat ut nästan varje avsnitt recenserar sig själva med rätt stor portion självdistans.

    Tweed är ett genomgående tema eftersom de spelar in på torsdagar och refererar till den dagen som "tweedtorsdag". I det avsnitt ni nämner hade deras gäst (Christian Voboril) tydligen också berättat att han stundom bär tweed. Därför gick de nog lite "over the top" på tweedtemat. Särskilt om man inte hört dem vädra denna vurm tidigare (då de bland annat sagt att man känner sig lite som en clown när man bär tweedkostym) börjar man nog undra om det är en modepodd för medelålders män i finansbranschen.

    Här är en extremt subjektiv recension av de ekonomipoddar jag lyssnar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan såklart vara så att dom har betydligt mer självdistans och glimt i ögat än vad jag fick intryck av i just detta avsnitt.

      Kan dock inte låta bli att tycka att termer som tweedtorsdag är en smula snobbigt även om det är gjort med glimten i ögat;)

      Gillade din genomgång av poddar och när jag läste kom jag ihåg att jag läst inlägget en gång tidigare:) Ska försöka lyssna lite på andra poddarna som finns därute.

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. För mig hänger det helt på hur mycket glimt man använder i samband med dylika termer. Någon försökte förresten lansera hashtaggen #knulltisdag på Twitter. Det är... inte så snobbigt.

      Ingen gillar alla poddar. Den som ligger närmast till att ryka för min del är ovan nämnda Börspodden, just pga akut "glimtbrist". Mitt tips är ändå att du ger Placera-gubbarna en chans till, ibland nämner de varken tweed eller andra tyger.

      Radera
    3. Haha, knulltisdag, tänk vad dom hittar på:)

      Lovar att ge gubbsen några chanser till!

      MvH Pengaregn

      Radera
  7. Noop, det är två olika men jag gillar dem båda. Kommer nog göra en sammanställning av vilka poddar jag gillar. Men jag tog just bort "Placeras på Stockholmsbörsen". Jag är så långt ifrån stekare som man kan komma. Jag önskar bara lära mig mer om ekonomi. Verkar som om både Pengaregn och jag valt litterära karaktärer som bilder: Puh och den onde prins John.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får hojta när du gjort den där sammanställningen:)

      Jag kan nog tänka mig att lyssna på Stockholmsbörsen någon mer gång men blir det mer avsnitt likt det senaste så lägger jag nog den tiden på en annan podd.

      Tyckte Prins John passade min allmänna panik inför börsen i början rätt bra. Dom smiter med allt mitt guld:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  8. Micke hann emellan inläggen: det finns "Sparpodden" och "Prata Pengar" och jag gillar dem båda. Men det är svårt att inte gilla norrlänningen i "Prata Pengar".

    SvaraRadera
  9. De som läst "Winnie the Pooh" på engelska vet att alla figurer verkar som arketyper för mänskliga beteenden: filosofen, Mr.Fix It, den ängslige mm. Boken drar växlar som ett barn inte kan förstå, men detta handlar mest om första boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker Pixar har varit duktiga med att ge sina karaktärer flera bottnar också. Det kanske är därför både barn och vuxna kan uppskatta t.ex Nalle Puh eller Toy Story eller varför inte Insidan Ut.

      MvH Pengaregn

      Radera
  10. Vän av ordning vill gärna påpeka att tweed inte är en klassmarkör. Det är varmt, lite kufigt och väldigt slitstarkt.

    SvaraRadera