torsdag 2 juni 2016

Ändrade tankebanor


Hur man tänker och reagerar på olika situationer är något som hos mig sitter ganska långt inne. Det är inget man ändrar på bara sådär. Hur man handskas med sin ekonomi tror jag är ett område som sitter ganska djupt rotat hos många och det krävs endel jobb för att ändra de mönstren. Men med jobb och gradvis införskaffad kunskap händer det något. Jag har märkt en stor skillnad i hur jag tänker nu kontra hur jag tänkte innan jag lyckades pränta in det ekonomiska-tänket.

Exempel 1 Köpa nya sommarskor

Steg ett hos mitt gamla jag hade helt enkelt varit att traska iväg till första bästa skoaffär och köpt ett par nya skor. Men inte nu längre! Istället tog jag en repa i vår överbelamrade källare och bland alla andra tusen saker hittade jag ett par alldeles förträffliga sommarskor. Mitt gamla beteende kan jag störa mig rätt mycket på. Det beteendet pågick också under en längre tid och har därför kostat en hel del pengar men nu är det stopp. Om jag behöver något så ska jag självklart handla det men inte innan jag kollat så att verkligen behovet finns där.

Exempel 2 Gräsklipparen krånglar

Men suck, gräset växer så det knakar och gräsklipparen vägrar vara samarbetsvillig. Vad ska man då göra? Ja precis som i exempel ett så hade troligtvis mitt gamla jag knallat iväg och köpt en ny gräsklippare och samtidigt grämt mig över vad mycket den kostade. Mitt nya jag har gett sig fan på att få ordning på gräsklippar-skrället. Någon värst mekaniker är jag verkligen inte men med lite rådfrågning, internet och jävlaranamma ska det nog gå. Får jag inte själv ordning på den ska jag kika på vad det kan tänkas kosta att få den lagad som första steg.

Jag märker också överlag att jag tänker både en och två gånger när det kommer till att öppna plånboken numera. Förhoppningsvis leder mina nya tankebanor till några extra sparade kronor per månad som sen i sin tur kan leda till mer utdelningar i framtiden.

Annars är det relativt lugnt på investerings och aktiefronten just nu. Jag fyllde på lite i Atlas Copco, Clas Ohlson & Nibe under gårdagen då dom dippade lite. Utöver det spanar jag lite på att göra ett köp in the US of A. Bolagen jag överväger är antingen Coca Cola eller Microsoft. Vad tror ni där ute, kan de aktuella kurserna vara okej ingångskurser? Coca Cola har ju backat lite den senaste tiden medan Microsoft ligger hyggligt högt.

Har klurat lite fram och tillbaka på mitt innehav i fonden Spiltan Investmentbolag och igår bestämde jag mig för att avyttra det lilla innehav jag hade i den. Min tanke är att jag hellre plockar in något mer direktägt investmentbolag och på så vis få del av den utdelning bolaget ger. Jag har ett antal bolag på radarn men det som känns mest frestande just nu är nog Kinnevik. Istället för Spiltan Investment bolag kommer jag plocka in en småbolagsfond och en Asien/Japan-fond för att bredda fondportföljen ytterligare.

Det känns verkligen som att sommaren är här nu och långa dagar instängd på ett kontor känns på inga sätt optimalt! Jag längtar till ledighet, värme, öl och gräsklippning (om jag nu kan få ordning på det satans skrället:)

MvH Pengaregn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar