måndag 2 maj 2016

Skottpengar på energitjuvar


För det mesta är mitt jobb ett rätt så trevligt sådant. Jag kan i mångt och mycket styra över min tid och över vilka sysslor jag ska ta mig an härnäst. Jag träffar också en hel del olika människor under en arbetsdag och det allra flesta är glada, trevliga och bidrar till en bra arbetsdag. Men... Sen finns det andra... De som bara gnäller oavsett hur man än vrider sig för att göra dom till lags. Det gnälls och det skälls som om det inte fanns en morgondag. Energitjuvarna!

Dessa banditer får jag svårare och svårare att handskas med, jag har helt enkelt tröttnat på att dom stjäl min energi och drar ned mitt humör. Men hur ska man handskas med dom om man har ett serviceyrke? Att inte ha med dom att göra vore ju verkligen underbart men det är dessvärre inget alternativ.

Suck! Tröttsamt är bara förnamnet, men det är bara att hoppas det dröjer ett bra tag innan energitjuvarna visar upp sig här på min arbetsplats igen.

För att tala om något betydligt trevligare kom jag häromveckan i kontakt med en ny bok som är på väg ut. Det var via ett inlägg hos Per Penning som jag fick nys om boken Bygg en förmögenhet.

Efter att jag surfat runt lite på bokens hemsida http://byggenformogenhet.se/ bestämde jag mig för att skicka ett mail till författaren. En trevlig man vid namn Joel Bladh svarade och berättade lite om bokens upplägg.

Det som gör den så intressant för mig är att den utgår lite ifrån samma familjesituation som jag själv har. Små barn och en rätt risig månadsinkomst kanske inte är optimala förutsättningar för att bygga en pengamaskin. Eller? Joel anser att det är just det. Jag ser fram mot att läsa boken när den kommer ut framöver.

MvH Pengaregn

7 kommentarer:

  1. Ska ta en titt på boken, låter väldigt intressant! Vad lyckas du att spara i månaden idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag tror som sagt den kan bli kanon.

      Från min och min sambos inkomst sparade vi 1500:- denna månad. Inga stora pengar men alltid något.

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Det viktiga är mentalt att hela tiden spara, sedan att det skiljer sig i mängd ibland är sådant som händer.

      Radera
  2. Jag kommer recensera boken på min blogg imorgon så titta gärna in. Sen rekommenderar jag att ni köper den eller ännu hellre hör av er till det lokala biblioteket och ber dem köpa in den (de brukar vara väldigt öppna för tips) på det viset kan ni spara lite pengar, ge Joel en inkomst och också ge andra barnfamiljer möjlighet att läsa boken efter er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra förslag där FFF! Kommer höra av mig till bibblan inom kort.

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Inom vården finns det massor av energitjuvar. Alla mina kollegor är mer eller mindre negativa.När jag blir jätte trött på gnället brukar jag fråga, "men om du verkligen hatar ditt jobb, varför slutar du inte" då brukar det bli tyst. Boken låter super. Har ringt bibblan. De skulle återkomma! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den typen av kollegor har jag också stött på, otroligt kämpiga dagar när man ska tampas men den typen.

      Ska också ta tag i att ringa bibblan i min hemkommun och se till att dom plockar hem boken.

      MvH Pengaregn

      Radera