fredag 27 maj 2016

Leklådan


Den observante läsaren som varit inne och kikat på mina innehav kanske har noterat att utöver de nya bolagen jag plockade in igår i min svenska portfölj så har jag också en liten portfölj med svenska småbolag. Detta är min lilla leklåda. Tanken är att sätta in mellan 600-1000:- i månaden och investera slanten i ganska små svenska bolag. Flera av dessa bolag tror jag verkligen har framtiden för sig och skulle väl egentligen kunnat få vara med bland storbolagen i den andra portföljen men jag tyckte det kändes som ett kul upplägg att ha dom lite för sig själv. Under resans gång kommer jag förhoppningsvis lära mig mer om varje bolag och på sikt kanske jag känner mig trygg i att istället ha dom i den stora portföljen och då pytsa in lite mer pengar i dom varje månad.

De bolag jag i dagsläget valt att ha i leklådan är:

Cloetta B

Konfektyrföretaget med huvudmarknader i Norden, Holland och Italien. Bland bolagets     varumärken hittar vi gottebitar som Kexchoklad, Ahlgrens bilar, Lakrisal med mera med mera. Spännande att dom börjat med lite utdelning också.

Concordia Maritime B

Concordia är ett internationellt rederi med fokus på transporter av oljeprodukter och vegetabiliska oljor. Just oljefokus kan oroa mig en smula men jag tycker ändå det känns kul att vara en liten ägare av ett gäng fartyg. Skepp O’hoj!

Nobina

Sysslar med kollektivtrafik i Norden och det verkar som dom är på frammarsch. I koncernen ingår Swebus som kör expressresor till 150 orter i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland (mycket bordershop-resor verkar det som när jag läser deras annonser)

Precise Biometrics

Ett företag som man väl kan säga jobbar i kölvattnet bakom Fingerprint. Dom sysslar med olika säkerhetslösningar med fingeravtrycksigenkänning. Har en känsla av att den här aktien kan bli värd betydligt mer än de 3,68:- som dagens  aktuella kurs är.

Starbreeze B


Behöver kanske ingen närmre presentation? Svenska spelföretaget som står bakom bland annat Payday, Chronicles of Riddick, Brothers och The Darkness. Jag har  spenderat x antal timmar framför deras spel och jag tycker deras produkter håller  mycket hög kvalite.

I min leklåda kommer jag inte ha någon buy and hold strategi utan jag tänker ta det lite som det kommer. Är nog inte alls omöjligt att något bolag byts ut någon gång eller att något innehav säljs av. Det finns endel andra jag hade kunnat tänka att placera lite lekpengar i som till exempel Lucara Diamond Corp men just nu kör jag på dessa 5. Informationen om bolagen har jag hittat på Avanza samt bolagens egna hemsidor.

Vill du ta en titt på alla mina innehav så finns dom här

MvH Pengaregn

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Haha ja visst är det härligt, bara att hålla tummarna att dom får till något riktigt grymt spel de närmaste åren.

      Trevlig helg!

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Intressant med din leklåda! Cloetta ser ut att vara intressant tycker jag, kanske något för min egna leklåda =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cloetta fanns först med i min vanliga portfölj. Tror de kan ha framtiden för sig och så har dom ju börjat med utdelning, och det tycker jag är trevligt:)

      Annars är det mesta i leklådan chansningar:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Man ska unna sig några chansningar också tycker jag =)

      Radera
    3. Det tycker jag med👍🏻

      MvH Pengaregn

      Radera