fredag 13 maj 2016

Disney ger mig beslutsångest PART 2


Kanonen var laddad och krutet var torrt. Allt var som upplagt för att fyra iväg en rejäl smäll. Någon smäll blev det aldrig men inte på grund av min egen ambivalens denna gång. Under eftermiddagen igår förberedde jag för att kunna köpa min första post i Disney genom att göra en insättning till mitt Avanza konto. 4000:- friska och arbetsvilliga slantar sattes in och glad i hågen cyklade jag hemöver med siktet inställd på att göra mitt första köp i Musse Pigg & Co.

Vad jag inte visste just då var att det inte är möjligt att flytta pengar mellan sina konton efter klockan 17! Så när kursen så lägligt dippade ner kring 101 dollar hade jag ingen möjlighet att köpa för att mina pengar satt fast på mitt sparkonto på Avanza. Suck!

Detta är givetvis något jag skulle ha kollat upp långt tidigare men jag tog det som en självklarhet att jag skulle kunna flytta pengar när som helst mellan mina egna konton. Jaja, något nytt lärde jag mig iallafall.

Om köp ska göras i amerikanska bolag, se till att pengarna sitter på rätt konto innan man stämplar ut för dagen.


Jag kommer hålla ögonen på Disney’s kurs och se om återhämtningen fortsätter eller om det blir fler dyk. Om så blir fallet kommer jag vara redo.

Annars ägnades eftermiddagen och kvällen åt en av mina favoritsyssor. Gräsklippning!
Många tycker säkert att det är bedrövligt tråkigt och vill allra helst ha en liten robot som smyger runt och gör jobbet åt en.

Någon robot kommer inte komma in på min tomt. Dels för att jag tycker det är på tok för mycket pengar och dels för att jag faktiskt tycker det är grymt trevligt att klippa gräs. Det är nästan så att jag tycker det är lite meditativt. Klippar'n går i sin makliga takt, det tar den tid det tar. Det går liksom inte att stressklippa gräset och det gillar jag. Gräsklippningen blir en stund av avkoppling för mig. Jag kan gå där på gräset i mina rundor och fundera eller lyssna på lite musik. Superhärligt enligt mig och snyggt blir det också! :)

MvH Pengaregn

2 kommentarer:

  1. Detta är en av anledningarna till att använda belåning. Vid köp eller nyemissioner/IPOs har man en kredit man kan ta så mycket av som behövs, dvs man måste inte sitta med likvider på ISKen som man skattar för i onödan. Vid emissioner/introduktioner vet man aldrig heller hur mycket man får men måste ha tillgång till fulla beloppet. Jag var alltid förbannad på detta innan men med belåning är det hur gött som helst. Om man inte gillar skulder är det bara att amortera av motsvarande belopp direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det har du ju rätt i, får kanske spana på det framöver!

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera