måndag 4 april 2016

Spenderarbyxor


Har de senaste dagarna känt mig lite ur form och orden har inte riktigt kommit till mig. Har också känt mig lite mätt av all ekonomi-information jag matar mig med dagarna i ända och inte riktigt fått några uppslag till blogginlägg. Kanske därför blev denna helg en helg med spenderarbyxorna på med fokus på familj istället för ekonomi. Skulle tippa på att endel av er badass-sparare skulle svimmat om ni sett mitt kontoutdrag. Men för min del kändes det bra. Jag ville ge min familj en liten guldkant och så fick det bli.

Sparande, pengar, investering, utdelning och pengamaskinen är viktiga för mig men dom kommer aldrig bli så viktiga som min familj. Och känslan av att kunna hitta på något alla fyra och ha det mysigt och skoj är värd mycket mer än ökad utdelning från t.ex Castellum eller H&M nästa år.

Det här är något jag har brottats endel med. Mitt liv pågår just nu, inte om 15-20 år. Jag har inget behov av att slösa i onödan men jag vill heller inte avstå all form av guldkant. Livet är bitvis fruktansvärt skört och det skrämmer mig lite att inte ta vara på och njuta av livet här och nu.

Är jag helt ensam om att ha dessa funderingar?

Jag kommer inom kort sitta på en rätt så stor hög med pengar och det ger ju såklart möjligheter åt alla håll. Dels möjligheter till att skapa en riktigt fin pengamaskin men också möjligheter för min familj att göra sånt vi inte kunnat drömma om tidigare t.ex resa.

Självklart är jag medveten om hur inkonsekvent detta låter. Att vilja ha kvar kakan men samtidigt äta den är ju inget nytt problem direkt. På något vis ska jag försöka få det att gå, jag får väl helt enkelt baka fler kakor.

Vilket grådassigt inlägg det här blev, men så kan det väl få vara ibland också.

Har dels efter tips här på bloggen kikat lite mer på fonder och gjorde idag slag i saken och skapade ett nytt ISK för fonder och köpte in mig i följande fonder med 500:- per fond.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Europa Index
SPP Aktiefond USA
Avanza Zero

Dessa fyra, och eventuellt någon till, kommer jag månadsvis fylla på i. Summan per fond har jag inte bestämt ännu men minst 500:- i varje har jag tänkt.

Hoppas ni får en toppenvecka och att solen skiner på er!

MvH Pengaregn

11 kommentarer:

  1. Ta med en billig globalfond också, de är redan och stabila, så har du mer fokus på hela världen också. Annars är det bra fonder du har tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Hejsan Tryggpension! trevlig blogg du har, kommer börja kika in lite mer frekvent där:)

      Jo en globalfond fanns allt med i tankarna och jag kommer plocka in en till nästa månad är tanken.

      Tack för att du läser och kommenterar!

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Förstår precis dina tankar. Jag tycker att det är svårt det där - ska man få dåligt samvete nära man spenderar eller ska man få dåligt samvete för att man inte spenderar?

    Jag tror att en sund balans är det man ska eftersträva (vilken klyscha, egentligen). Man måste se sig till sig själv, sina och ens familjs behov, och inte spegla sin förmåga/oförmåga till att spara i andra bloggar. Jag brukar tänka att jag sparar mer än de allra flesta av mina kompisar, och förmodligen bra mycket mer än snittet i Sverige - samma sak gäller säkert dig. Med det tankesättet brukar jag med gott samvete spendera lite mer än normalt, när det väl händer.

    Ovan kanske är totalt dravel, men hoppas du förstår.

    /BörjarOm
    jagborjarom.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, då är jag alltså inte ensam om dessa tankar. Skönt!:)

      Jag tror vi gör så gott vi kan allihop vi har bara olika förutsättningar.

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Hej!

    Ett mycket bra inlägg tycker jag du har formulerat här och jag tror att det är många som går i dina tankar. det blir ju lite svårt att följa röda tråden om man både spara och slösar på samma gång och du ska komma ihåg att bloggvärlden här som efter en tid känns som verkligheten inte speglar den särskilt bra. De flesta är ju precis som du säger lite mer extrema än vardagssvensson. I verkliga livet gör man det bra om man sparar runt 3000 kr i månaden på en vanlig lön medan de flesta i bloggvärlden sparar betydligt mer än så.

    Hade jag börjat långt tidigare hade jag absolut kunnat följa i en sån som miljonär innan 30 s fotspår då jag tycker att han är sjukt inspirerande. Men som familjefar känner jag att jag inte tänker spara till vilket pris som helst så det gäller att hitta en modell som passar bra för familjen och dig.

    Slösa på lite och njut om du känner för det, inget ont i det,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Drömmaren!

      Kul att du gillade inlägget! Jo att jämföra sig med bloggvärlden är nog ingen större ide. Vår målsättning är att spara så mycket vi kan utan att leva fattiglappsliv. vi får se vad slutresultatet blir. Men just resultatet är ju inte allt, resan ska vara kul också:)

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
  5. Intressant inlägg, tror att vi alla jobbar litegrann på att hitta den här balansen. Men nu kommer en av de där "superspararna" och förstör..men vad ser du för motsättning mellan sparsamhet och familj? Det är en sak om man lagt sig till med vanor att äta oxfile och dricka dyra viner eller gå ut och äta i tid och otid...men att spendera tid med familjen var gratis när jag senast kollade?

    En rolig anekdot från förra året var när vi på semesteran besökte bland annat Kolmården, hyrde stuga i skärgården och gjorde diverse andra "dyra" semestergrejer men sen när jag frågade äldsta sonen vad som varit bäst på hela semestern så sa ha att det var när vi cyklat upp på ett berg i närheten av där vi bor. Inte så att jag föreslår att man ska avstå från allt som kostar pengar...men man ska inte heller sätta ett automatiskt likhetstecken mellan att spendera och att leva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare FFF och tack för ditt inlägg!

      Du sätter på ett väldigt bra sätt fingret på mitt problem. Jag håller med dig om allt du skriver, det allra mest värdefulla är just umgänget och det är inte kopplat till någon kostnad. Det här är en föreställning eller ett problem i mitt huvud som jag brottas med.... Jag lever fortfarande kvar i tanken att guldkanten består av kostnader. Jag hoppas jag kan hitta balans i det framöver:)

      MvH Pengaregn

      Radera
  6. Lite sent ute, men skickar ändå :)

    Precis som FFF ovan säger, det handlar om att få ut det mesta av allting. Min filosofi, att Maxa Allt, innebär att jag fortfarande spenderar pengar på sånt som VERKLIGEN ger mig någonting (jag har en dyr och fet TV för den används typ 8 timmar om dagen), men sparar in på sånt som inte gör det. I vissa fall är det lätt, i andra svårt. Familjen är som du säger det som gör det hela lite mer komplext. Samtidigt har vi vuxna någon sorts idé om att småbarn vill göra eller ha dyra saker. I början gjorde vi de fetaste sakerna och köpte dyra prylar/kläder men efterhand märkte vi att, precis som FFF är inne på, det dyraste inte alltid är bäst. Vi käkade oxfilé/ryggbiff varje vecka osv, BECAUSE WE CAN. Vi hade råd ju! Det är den mentaliteten man ska bryta. Vi har bytt vardagsoxfilén mot fläskytterfilé, Gruyere varje kväll mot vanlig ost, handlar på Willy's istället för Coop, köper oftast lågprismärken istället för premium. Vad har vi offrat? Egentligen ingenting. Kanske känslan av nöjdhet över en själv... Vad har vi tjänat? Tusentals kronor i månaden. Om 10 år ger detta ger oss möjligheten till all tid i världen för familjen istället för 30 minuter på vardagarna. Med dina 2 miljoner kan du ha ett grymt försprång, kanske 5 år räcker till pension?

    Alltså, om du tänker efter noga, ger de dyra familjeaktiviteterna mer än något annat? Om ja, fortsätt! Annars, varför inte prova nåt annat?

    Bara mina 2 cent (som jag behåller! ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara kul att gamla inlägg läses och kommenteras, dom är fortfarande precis lika aktuella för min del :)

      Jag är helt inne på din linje, mitt mål är att prioritera det som skänker oss glädje och strypa allt det andra. Att småbarn skulle tycka det var bättre med dyrare prylar är såklart konstruerat av oss vuxna. Jag vet att min tös uppskattar mycket mer en cykeltur med farsan än att vi köper ditten eller datten...

      Dina 2 cent är värda mycket för mig!

      MvH Pengaregn

      Radera