torsdag 21 april 2016

Pull the trigger


Ska man avvika från sin strategi och plan när köpläge uppstår?

Just idag ser jag köplägen i 3 olika bolag. Detta har väl typ hänt mig en eller två gånger. Oftast känns börsen dyr men just idag glimrar det till och möjligheter presenterar sig. Unibet och Tele2 handlas bägge ned en bra bit under mitt nuvarande GAV och det kliar något djävulskt i köpfingret.

Ett annat bolag som jag haft ögonen på ett bra tag och som jag väldigt gärna vill plocka in i portföljen är Coca Cola. Den aktien dök idag/inatt och det var det ett bra tag sedan den gjorde.

Är det dags att gå ifrån sin plan med att köpa månadsvis oavsett upp eller nedgång?

När jag blir ställd inför den här typen av situationer blir jag nervös. Hur fasen ska jag göra? Är det smart att frångå sin plan och satsa lite? Är det bättre att avvakta?

Det är inte helt lätt det här med investeringar. Jag har lite pengar som jag tänkte föra över i samband med mina månadsköp men det kanske kan vara ide och peta in dom redan nu...

Jag vilar nog på hanen en liten stund till och ser vart det tar vägen.

Hur fungerar det förresten med amerikanska aktier om man köper dom när inte deras börs är öppen? Är ordern öppen tills börsen öppnar? Vilket inköpspris får man då? Eller är det så att det är bäst att invänta tills portarna slår upp framåt eftermiddagen och lägga in köpordern då?

Det blir allt en himla massa frågor, men så är det när man är grön på något. Frågar man inget får man inget veta. Just att lära mig mer är ju faktiskt en av anledningar till att jag startade den här bloggen. Att bloggen kan få fungera som ett digitalt klassrum på något sätt. Lär jag mig något så kanske också någon annan gröngöling snappar upp ett och annat.

MvH Pengaregn

11 kommentarer:

  1. Det är ju bra att hålla sig till sin plan, men samtidigt vill man ju köpa vid bra köplägen.

    Min strategi är att göra små veckoköp varje vecka, och på det sättet köper jag hela tiden för små belopp och kan dyka in i marknaden om det dippar i attraktiva bolag. Använder Avanzas minicourtage, som är perfekt för småköp.

    Nu är det ju dessutom utdelningsmånader så det finns ju lite mer likvider till hands för antingen fler köp eller lite större köp. Så idag har jag faktiskt köpt 20 st Tele2.

    Denna strategi har funkat bra för mig, och jag har inga behov av att göra större köp mer sällan.

    Tryggpension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ps: även jag har haft ögonen på Coca Cola och funderar på att köpa den ikväll, om den fortfarande ligger på lägre kurs när USA-börsen öppnar.

      Jag brukar inte lägga någon USA-order förrän USA-börsen har öppnat, så jag ser lite mer hur tendensen är för aktierna. Vill inte lägga order i onödan om det går uppåt i USA.

      Radera
    2. Mmm vi får se hur jag gör. Jag vill helst inte köpa för ofta. För min del blir det lätt att jag sitter inne och glor på Avanza konstant då. Tycker det kan vara ganska skönt att drämma in en ordentligt slant en gång i månaden och sen låta den va. Dock gör ju dagar som denna att jag blir ofantligt sugen på att bryta min strategi.

      Angående att vänta med ordrar tills börsen öppnat så är det så jag gjort också när jag köpt in mina andra amerikanska aktier. Vi får avvakta och se vart kursen tar vägen:)

      Ha det gott och tack för att du läser och kommenterar!

      MvH Pengaregn

      Radera
    3. Jag jobbar ju bara halvtid, så på eftermiddagen kan jag kolla börsen lite mer, och utifrån hur kurserna går, så kan jag besluta att handla en viss aktie nästa morgon. Men jag kollar sällan hur det går på börsen på jobbet på morgonen, bara om det ska hända något viktigt börsmässigt sett.

      Radera
    4. Det är nog bra om man "kan släppa det" lite mellan varven iallafall.

      MvH Pengaregn

      Radera
  2. Jag gör så här. Sparar regelbundet i aktier, men har också en liten krigskassa (ca 8%). Om någon av mina "drömaktier" faller till ett förutbestämt pris (för C&C är det 40$) så köper jag utöver det regelbundna, för krigskassan. Men inte heller då för hela krigskassan. Och 44$ för C&C svaga tillväxt är inte i närheten att få mig att nalla ur krigskassan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en krigskassa vore nog inte så dumt att ha. Tanken är att jag ska ha en sådan jag med framöver dock är jag inte där ännu.

      NJae 44 dollars kanske inte är något superrea pris, men det är bra mycket billigare än vad det har varit iallafall:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Men om du funderar kring om du skall investera ditt månadsspar nu, eller om typ en vecka, så känns det rätt meningslöst. Det är väl klart du kan köpa för ditt månadsspar en vecka tidigare? Det är en godtycklig begränsning om det måste ske på ett exakt månadsdatum.

      Radera
    3. Då min lön inte trillar in förrens den 25 så skulle det ju inte vara mitt "egentliga" månadsspar jag handlade för utan andra undansatta pengar som jag tänkt portionera ut under längre tid... Något exakt datum har jag inte satt

      MvH Pengaregn

      Radera
    4. Jag förstår, men jag tycker du begränsar dig i onödan. Varför inte ta ut en slatt av de pengarna och bara betala "tillbaka" dom den 25:e? Eller inte. Coca Cola kan både gå upp eller ned till den 25:e. För att inte tala om dollarn. Poängen är, antar jag, att du kanske inte skall lägga så mycket fokus på denna fråga :-)

      Radera
    5. Hahaha nej så är det nog kanske :)

      MvH Pengaregn

      Radera