fredag 4 mars 2016

Spara till kidsen


Mina barn har det så otroligt lyxigt att dom har mor & farföräldrar som gladeligen hjälper till att pytsa in en slant eller två till dom för framtida bruk. Fram tills nu har dessa pengar bara legat och gottat sig och samlat nollränta hos en av storbankerna men nu är det slut med det. När nu mitt eget sparande får sig en rotrenovering så kommer liksom barnens med på köpet.

Jag tänker mig ett liknande upplägg som för mina egna pengar med merparten i aktier. Lite längre fram tycker jag det vore toppen om dom själva kunde vara med och välja lite i vilka företag dom tycker att dom vill investera i. Med lite tur kanske detta kan vara en väg in i pengamaskinernas underbara värld redan i tidigt ålder. Tänk om man själv hade haft ett hum när man var runt 18 år om vilken kraft ränta på ränta och utdelningar har.

Det jag grunnar lite på är under vilken kontoform jag ska bedriva deras sparande. Jag skulle allra helst vilja göra det så enkelt som möjligt med ett konto var till dom där allt ligger, utländska aktier / svenska aktier & fonder. Och den form jag kommer fram till skulle passa bäst i detta fallet måste ju vara en Kapitalförsäkring. Eller? Vad säger ni andra om barnsparande? Ska man dela upp det i ett helt litet fotbollslag av olika kontotyper? Kaptialförsäkring är ju också den enda formen där man kan skriva in barnen som förmånstagare om jag förstått saken rätt.

Trevlig helg!

MvH Pengaregn 

Image supplied by kenteegardin's

1 kommentar:

  1. Helt rätt! Barnspar ska vara i aktier. I vilket fall om det är på lång sikt.

    Jag har en kapitalförsäkring till min dotter. Vilket är det jag skulle rekommendera. Just för att hon kan stå som förmånstagare och att det blir enklare med utländska aktier. Jag har även möjlighet att hålla pengarna efter att hon är 18 vilket inte är möjligt med en ISK i henne namn. Men det ligger i mitt ansvar att bygga ett så stort ekonomiskt intresse att hon inte bränner allt på Ibiza.

    En annan fördel(?) med kapitalförsäkring är att den kan ha flera förmånstagare. Vill man inte ha en kapitalförsäkring per barn är det fullt möjligt att skriva så att barnen äger 50%/33%/25% av försäkringen beroende på hur många barn man har. Att de alla har samma pot kan vara bra i början så alla är med om samma upp/nedgång. Men det hela blir kanske mer administrativt krångligare när ett av barnen ska ha sin andel vid 18 årsdag tex. Har inte funderat fullt ut hur man ska lösa det på enklast vis.

    SvaraRadera